BONGKAR! – Inikah Surat Mahathir Kepada PM ISRAEL, Minta Bantuan Kewangan Untuk UMNO ?

Surat diatas dipaparkan dilaman web Sabahkini.net dimana surat ini nampaknya adalah surat yang pernah didakwa Pakatan Rakyat yang telah dikirimkan oleh terus membaca klik disini Dr. Mahathir Mohammad kepada Ehud Rarak, Perdana Menteri Israel.

Dalam surat ini, Dr. Mahathir mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri Israel, Ehud Barak kerana memenangi pilihanraya Israel.

Dr. Mahathir memaklumkan PM Israel itu bahawa Menteri Luar Malaysia, Datuk Syed Hamid Albar akan hadir di Persidangan Bangsa2 Bersatu di New York  September 1999, dan berharap Datuk Syed Hamid dapat berjumpa dengan Menteri Luar Israel, Encik David Levy bagi membincangkan bantuan kewangan bagi UMNO/BN menghadapi PRU 1999.

Mahathir berharap, melalui bantuan Israel, mereka boleh mendapatkan dana dari ‘Clinton’s Fund’ bagi menghadapi kebangkitan pelampau Islam di Malaysia.

Mahathir juga menyebut berdasarkan perjanjian tahun 1985, Malaysia akan membenarkan tentera Amerika Syarikat mengunakan pengkalan2 tentera milik negara ini bila2 masa sebagai balasan kepada bantuan kewangan ini.

Mahathir juga berharap suatu pendekatan baru dapat diwujudkan bagi membina saluran diplomatik diantara Malaysia dan Israel.

Kita harap Dr. Mahathir dapat mengesahkan atau menafikan kewujudan surat ini.

Share

Advertisements

42 thoughts on “BONGKAR! – Inikah Surat Mahathir Kepada PM ISRAEL, Minta Bantuan Kewangan Untuk UMNO ?

  1. ada kebenaran pada surat madey ini kerana surat ini dihantar pd tahun1999. Malaysia hampir bangkrap dimasa itu akibat manipulasi mata-wang (1997) yang dilakukan oleh penyanggak mata-wang asia, george soros. Umno pun hampir bangkrap kerana semua saham2 kroni umno di bursa saham merudum. Ini mengakibat umno terpaksa minta bantuan luar negara bagi menghadapi pru waktu itu kerana terpaksa gunakan wang yang banyak menghadapi pembangkang yang cukup kuat semasa itu punca dari penyingkiran anwar.

    Pilihan Raya Umum Malaysia 1999 yang merupakan pilihan raya umum yang ke-10 di Malaysia diadakan pada 29 November 1999.

  2. TDM mahu menggunakan wang untuk berlawan dengan umat Islam. Itukah perjuangan yang belum selesai? Berlawan dengan umat Islam.

  3. surat ni nmpk mcm real aje…betullah umno jd pencacai yahudi..sanggup gadai agama and negara..taubatlah umnoooooo ooooii!

  4. mahathir baru2 ini mengaku dia pernah mengutus surat kepada Ehud Barak laknatullah, dia kata semua tuduhan tentang surat yang ditulisnya diputar oleh pembangkang. klu gitu, dimana kah surat yang sebenar. gerenti mahathir tak berani tunjuk!!!!

  5. tunggu surat yang sebenarnya akan keluar juga spt yg telah dimaklumkan Pm!…sekarang ni setakat surat spt ini budak Bangla pun boleh buat !kan kita dah selalu dgr surat2 palsu termasuk passport,visa,lesen dan ic tipu pun penipu penyangak boleh buat! inikan lagi surat sekeping.. bagi mereka kacang je sejam boleh disiapkan!…oleh itu jangan mudah percaya si kaki tipu yg tak ada kerja lain!…tipu,pusing,spin…tak habis2 tujuannya nak tegakkan benang yg basah!…tunggu!!!

  6. setuju benar itu surat tipu! …ini semua keja penipu!…elok benar pihak berwajib segera ambil tindakan undang2 bagi kes2 penyangak2 siber ni!… sebab amat bahaya!… boleh mengancam keselamatan negara dan kelirukan rakyat!…cari mereka yg bertanggungjawab masukkan penjara !…baru padan muka!

  7. kalau Video x DSAI berdurasi lebih 20 minit yang itu kita leh caya! sebab menurut pakar AS itu memang tulen!..tambah meyakinkan apabila yg dituduh oleh Datuk Eskay tak berani saman mereka! dah hampir setahun masih terus membisu!…bererti kebenaran seperti berpihak kpd Datuk Eskay!…jijah mana Omega abang Jijah!..mana jijah Omega abang jijah!Omega jijah! Omega oh Omega!..sungguh malang nasibmu walaupun kau tak bersalah namun tuanmu sanggup membiarkanmu merengkok di dalam kurungan yg gelap gelita polis!… nasib..,nasib..,nasib!

  8. mestilah ko sebagai penyokong tegar umno tidak akan mengaku bekas boss korang adalah penjilat yahudi//////////yang menjadi ancaman keselamatan negara bukan surat diatas tapi umno yang jadikan israel sebagai teman dagang mereka!!umno konon menentang israel tapi setiap hari mengirim berkapal-kapal minyak sawit ke neagara yahudi..hancur umno yang menyokong israel yang terang-terang membunuh ribuan umat islam di palestin!!

  9. surat tipu nihh..sedangkan kapal terbang tentera singapura pun tak dibenarkan lalu,inikan pula nak buat pangkalan tentera bila-bila masa?sudahlahhh…..

  10. edti dowh!!! lihat pada no siri surat dan background tulis asal dan tulis bergaris..gempaq dowh !!! editing yg cam siallah

  11. umno bole guna media arus perdana untuk menang,tp apa disorok lama2 akan diketahui juga..apabila menonton tv3 suku,umpama be end ini maksum dan x ada langsung salah,org kampung dok felda bole la tipu..jom ubah pru 13..

  12. chop rasmi kerajaan malaysia pun takde…apa bangang org yg buat surat nie. lain kali nak menipu biar ler smart skit.

  13. Pada sesiapa yang keluarkan surat ni.bagus la hang ni buat editing dengan bersusah payah..dari hang belajar edit surat orang,baik hang belajar edit gambar keluarga hang atau anak hang dulu.cuba buat design kad hari jadi isteri atau anak..cantik ke tak?..upgrade sikit dari guna mspaint pakai la adobe photoshop CS nak edit gambar tu..kualiti artwork anda, saya bagi 1 bintang sahaja atas dasar uploading.yang lain semua hancus.

  14. Ini surat palsu sbb alamat pun dah salah. Pejabat PM bukan dkt blok barat dan bukan tingkat 3. Dan ada satu ciri2 yang penting dalam surat di antara 2 ketua negara tak ada dalam surat ini. Ciri-ciri itu yg menjadikan sesuatu surat VIP itu nampak ada personal touch dan org yg sign bukan sekadar tukang sign……

  15. Format letter head pun salah….lokasi perkataan ‘confidential’ pun salah. Kalau betul ini confidential, ianya tidak akan bertulis confidential, dia akan tulis benda lain ditempat yang lain.

  16. t++tambahan, Format surat secara keseluruhan adalah hancur. Perkhidmatan teleks dah lama tak ada di Malaysia sejak 1998. Surat rasmi kerajaan tak pernah tulis USA…Simpati kepada mereka yang cukup bijak untuk mempercayai surat Photoshope ini….

  17. betul la tu.. darah daging dah sebati dengan duit haram, orang UMNO memang dah gelap mata hati.

  18. Kantoi… suran ni palsu.
    Wahai tuan tahan, ada duit ke nak bayar saman nti?
    Hahahaha….!!

  19. maaf bertanya,,,pejabat perdana menteri di putrajaya beroperasi pada tahun berapa ye??

  20. ana setuju dgn Nasim sidek dan rakan2 pro kebenaran!…setiap pembohongan mesti ditentang!…jelas sangat surat itu palsu!…pertama Pak Mahathir tulis surat ke Mr Ehud Barak bertarikh 8 Jun1999 surat palsu tu bertarikh August 16,1999!…kedua penggunaan bahasa pada surat palsu tu bukan bahasa Mahathir kelihatan susunan ayatnya pun tak profesional bukan taraf PM!…ketiga ana lihat isi kandungan surat Pak mahathir ialah menyeru Israel berdamai dgn Palestin dan menamatkan konflik antara kedua2 pihak.Hanya selepas Israel menghormati hak palestin, barulah malaysia sedia menjalin hubungan diplomatik dgn Tel Aviv!..ini berlainan kandungan surat yg PR dedah tu yg tunjuk Pak Mahathir minta dana pilihanraya pula!…sebenarnya banyak lagi ciri2 pembohongan surat palsu PR ni kalau kita rajin selidik lebih terperinci !…yg sebenarnya bak kata pepatah Melayu” Hanya Jauhari yg mengenal Maknikam’ hanya orang yg ada akal bijak yang dianugerah Allah sahaja yg mengenali kebenaran!…Sebaik2nya biarlah kita sentiasa berfikiran bersih, jujur dan mendokong konsep kebenaran spt yg sering dilaung2kan oleh agama Islam kita yg maha suchi itu….SUBHANALLAH!

  21. andi putera, ana rasa 3 surat mahadey yang baru didedahklan yang diutus kepada 3 pm israel sudah disunting bagi menunjukkan kepada orang ramai dr M memang menentang israel.

    apakah jadahnya pada tahun 1999 yang merupakan tahun pilihanraya umum madey utus surat supaya israel berdamai dengan Palestine.

    Biasanya pada tahun berlakunya pilihanraya umno-bn akan mencari duit mahu hadapi pilihanraya, bongok…puak2 pencacai umno ni cukup susah nak dipahamkan……..

    korang ingat pembangkang saja yang tahu menyunting surat, puak umno yang memang penipu besar tidak tahu?

    dimanakah bukti surat dr m yang disiarkan kerajaan umno-bn tidak diedit?

  22. kalau saudara masih tak percaya apa boleh buat!…ana cuma sampaikana pesan yg difikirkan perlu dikongsi bersama! demi mengelakkan kemungkaran!… Allah SWT sendiri ada menyebutnya dlm surah Al-As..”Bahawa manusia berada dalam kerugian!.. kecuali orang yg beriman dan beramal soleh, dan mereka pun berpesan2 dgn kebenaran… serta berpesan2 dgn sabar!”..3 pucuk surat bekas PM Tun Dr Mahathir kpd 3 bekas pemimpin Israel menjadi bukti bahawa kerajaan berpendirian konsisten tidak pernah mengiktiraf negara tersebut!…sebenarnya pendedahan surat2 yg ditulis Tun Dr.mahathir telah memberi tamparan hebat kpd DSAI!..” ketua pembangkang itu kini dalam ketakutan !..sebab jelas terbukti hanya beliau saja yg menyokong usaha menjaga keselamatan israel “…harap kita dapat berfikir secara rasional dan matang!… Sekian terima kasih!

  23. andi putera, ana sebenarnya malas nak komen pendapat pencacai umno macam enteh.

    kerajaan umno sebelum ini berkata surat2 dr m yang diutus kepada pm israel tidak boleh disiarkan kepada umum mungkin kerana sesuatu sebab yang kita tak tahu atau mungkin kerana keselamatan negara.

    tapi dalam kandungan ketiga2 surat dr m, tidak pula kita nampak ada sesuatu yang boleh dikatakan mengancam keselamatan negara atau akan mendatangkan kebencian umat islam kecuali berulang kali dr M menegaskan betapa beliau mahu supaya saluran diplomatik dapat diwujudkan diantara kedua negara.

    Yang ana mahu tanya dimanakah hilangnya ayat2 dalam surat2 itu yang sebenarnya menjadi punca surat2 ini tidak boleh disiarkan kepada orang ramai dahulu?

  24. Hahahaha..ini kalilah…..waduh pak, katanya ngak mau sekongkol dgn Yahudi itu tapi tenyata ini bukti yang jelas sih….Pak,walau rakyat bisa dibohongi namun Allah itu ngak bisa pak M. Ya Allah,tunjukkan kuasa Mu hancurkan pembelot2 negara sehingga tuntas. Ya Allah,berikan kemenangan kepada rakyat Malaysia dan berikan kekuatan kepada pemimpin kami yang ikhlas berjuang untuk rakyat…Ya Qahar,Ya Muntaqim, kami mohon limpah kurnia Mu segerakanlah kehancuran pemimpin-pemimpin kami yang nyata mendustai rakyat dan gantikan dengan pemimpin-pemimpin yang benar-benar ikhlas..Aminn

  25. silalah baca kata2 bekas naib ketua angkatan muda PKR mohd Zahid Md Arif…”Tiga pucuk surat tersebut hanya boleh diterima dan difahami oleh orang yg waras dan..mereka yg tak waras diyakini akan cuba memutarbelitkan isi kandungan surat itu!….justeru, beliau meminta orang ramai termasuk pemimpin Umno dan BN supaya bersiap sedia menerima apa jua tohmahan dpd pembangkang!.. berikutan kemungkinan mereka tercabar dgn keberanian kerajaan dalam menegakkan pendirian dlm isu Israel ni!..pembangkang itu hati mereka keras seperti Israel!…, mereka tetap akan mempertahankan hujah2 mereka sebelum ni!….tidak mungkin ketua pembangkang akan menerima kesilapannya begitu sahaja,”….katanya lagi…” keikhlasan kerajaan untuk menyatukan pemikiran rakyat negara ini tetap dinafikan oleh pihak pembangkang!…walaupun hakikatnya mereka tahu pendirian kerajaan Malaysia berhubung isu Israel dan Palestin,”..SUBHANALLAH! wallahuaalam!

  26. maaf, ana mohon sedikit laluan lagi!…berita mutakhir… anwar dikatakan kantoi sekali lagi apabila Pengerusi`Biro Politik Hamas, Dr Mousa Abu Marzook telah menolak kenyataan Anwar yg mengatakan pendirian pertubuhan Hamas selari dgn Anwar yang menyokong usaha melindungi keselamatan Israel!…..akhirnya rakyat Malaysia yg bertambah cerdik dan matang ni mulai akur dan percaya di manakah letaknya KEBENARAN!…terima kasih, wassalam.

  27. Hairan ada org umno guna ckp mohd Zahid Md Arif!!! ka..ka..ka.. mohd Zahid Md Arif adalah org yg pernah mencerca TGNA dgn kata ‘Nik Aziz bukan ulamak tapi p**imak’ dlm ceramahnya…kesian tengok penyokong karat umno bn ni!!!!

  28. akhir kalam ana tutup dgn sebuah hadis riwah al-khatib an abi Bakar,…..”Mestilah kamu itu benar !kerana benar itu satu pintu dari pintu-pintu syurga!, dan jauhkanlah dari berdusta, kerana dusta itu adalah satu pintu dari pintu-pintu neraka!,”….oleh itu insaflah !…usah mudah percaya kpd orang yg suka berdusta atau berbohong!…sekian wabillahittaufik walhidayah Wassalamualaikum WBT.

  29. andi putera, ko dengarlah sendiri apa pemimpin umno pujaan hang tu (Zahid Md Arif) bercakap di video youtube ini – ko bukan main lagi guna hadis dan ayat Quran, ko dengarlah apa ayat yang digunakan oleh cucu ghafar baba ini, ko guna ayat Quran dan hadis hanya pura2 sahaja, mana ada orang umno mahu pegang pada Quran dan hadis, semua mahu sapu duit haram aja???????????

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s